آموزش پرینت پشت و رو در word

اموزش پرینت پشت و رو در ورد
نحوه گرفتن پرینت دو طرفه در Microsoft Word - اداریز کالا

امروزه بیشتر پرینتر‌های موجود بازار، قابلیت چاپ دو رو به صورت خودکار را دارند. این ویژگی که نام دیگر آن، چاپ دابلکس است از مصرف کاغذ کاسته و در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند. اما پرینتر‌های قدیمی از این قابلیت برخوردار نبوده و باید در صورت نیاز به چاپ دورو این کار را به صورت دستی انجام بگیرد. در ادامه به نحوه پرینت گرفتن پشت و رو در ورد می‌پردازیم.

از آن‌جایی که پرینت پشت و رو موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و درنهایت صرفه‌جویی در هزینه‌های پرینتر می‌شود، اهمیت خاصی برای کاربران دارد. آن دسته از کاربرانی که از پرینترهای معمولی یا قدیمی استفاده می‌کنند که فاقد قابلیت پرینت پشت و رو هستند، همیشه این دغدغه را دارند که چگونه باید در نرم‌افزارهای Word و PDF پرینت پشت و رو بگیرند، پس اگر شما هم از این دسته از کاربران هستید در ادامه با اداریز کالا همراه باشید.

چاپ پشت و رو با پرینتر معمولی در کامپیوتر

  •  با ورود به منوی فایل بر روی گزینه Print کلیک نمایید.
  • در پنجره باز شده در قسمت Page to print گزینه Page را انتخاب نمایید و شماره صفحات فرد را وارد نمایید و یا در منوی زیر آن گزینه  Odd Pages Only (فقط صفحات فرد) را انتخاب کنید و در آخر بر روی گزینه Print کلیک نمایید.
  • کاغذهای چاپ شده را برداشته و با سر و ته کردن آنها رو به رو دستگاه قرار دهید.
  • در صورتی که تعداد صفحات شما برای چاپ فرد میباشد،آخرین برگه ای که چاپ شده است را جدا کنید در صورتی که همه صغحات زوج میباشد نیازی به این کار نمیباشد.
  • در صورتی که در سینی کاغذ سفید وجود دارد آن را خالی کنید و کاغذهای چاپ شده را در سینی بگذارید.
  • مجدد تنظیمات چاپ را مانند مرحله اول انجام دهید اما به جای صفحات فرد، این بار زوج را انتخاب و گزینه Reverse pages (صفحات معکوس) را کلیک نمایید.
  • در صورتی که در مرحله 5 کاغذی را از سینی خارج کردید مجدد به صفحه آخر اضافه نمایید.

آموزش تصویری پرینت گرفتن پشت و رو در ورد

در ادامه قصد داریم به شما، آموزش تصویری نحوه پرینت گرفتن پشت و رو در word را بگوئیم. اگر پرینتر شما از قابلیت چاپ دو رو پشتیبانی نمی‌کند، با راه‌حلی که در ادامه خواهیم گفت می‌توانید اسناد خود را در دو طرف کاغذ چاپ کرده و در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

  • فایل ورد را باز کرده و از طریق گزینه file به منوی print بروید.
  • در قسمت settings به بخش Print One Sided رفته و روی Manually Print on Both Sides کلیک کنید. حالا بعد از چاپ شدن سند روی یک طرف کاغذ، آن را برگردانده تا فایل روی بخش دیگر نیز پرینت شود.

روش دیگری نیز، برای پرینت گرفتن پشت و رو در ورد وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد. کاغذ را برداشته و با مداد یک علامت کوچک روی آن بگذارید.

  • روی file کلیک کرده و سپس print را انتخاب کنید، در قسمت settings شما کادر خالی به نام pages را خواهید دید. در این کادر خالی شما باید اعداد زوج یا فرد را تایپ کنید، بر فرض مثال اگر سندی ده صفحه ‌ای دارید از اعداد زوج شروع کرده و ۲،۴،۶،۸ را تایپ کنید تا در دور اول چاپ این صفحات زودتر چاپ شوند.
آموزش تصویری پرینت پشت و رو در ورد - 1
مراحل نحوه پرینت گرفتن پشت و رو در ورد - 1
  • از متصل بودن چاپگر مورد نظر به دستگاه، اطمینان حاصل کنید. هنگامی که ctrl+p را می‌فشارید باید نام چاپگر خود را در قسمت printer مشاهده کنید. سپس روی print کلیک کنید تا فرایند چاپ آغاز شود، در این مرحله اعدادی که در قسمت pages انتخاب کرده‌اید چاپ خواهند شد.
  • حالا کاغذ را برداشته و آن را از طرفی که روی آن علامت گذاشته بودید، در پرینتر بگذارید. دوباره دکمه‌های ctrl+p را فشرده و در محدوده pages اعداد مورد نظر خود را تایپ کنید. اگر در دفعه قبل اعداد زوج را تایپ کرده بودید، این بار باید اعداد فرد را وارد کنید. روی print بزنید، در این حالت اسناد روی صفحات چاپ نشده پرینت خواهند شد.
آموزش تصویری پرینت پشت و رو در ورد - 2
مراحل نحوه پرینت گرفتن پشت و رو در ورد - 2

نحوه گرفتن چاپ پشت و رو با برنامه Adobe Reader

ابتدا فایل pdf خود را با استفاده از نرم افزار adobe reader باز کنید. سپس روی گزینه file کلیک کرده و از روی فهرست باز شده، گزینه print را بفشارید. شما می‌توانید، از طریق کلید‌های جادویی ctrl+p هم به منوی print بروید. حالا از روی پنجره باز شده، در کادر printer نام پرینتری که می‌خواهید عمل چاپ را با آن انجام دهید را انتخاب کنید. در این قسمت شما می‌توانید، برخی از تنظیمات مربوط به نحوه پرینت گرفتن را اعمال کنید. می‌خواهید چند برگ پرینت بگیرید؟ می‌خواهید سند را افقی چاپ کنید یا عمودی؟ در قسمت copies شما می‌توانید تعداد سند چاپی مورد نظر خود را وارد کنید.

در قسمت pages to print آخرین گزینه more options میباشد را انتخاب نمایید. بعد از انتخاب به شما 3 گزینه نمایش میدهد که در گزینه اول  تمام صفحات در تنظیمات قبلی را چاپ مینماید. در گزینه دوم فقط صفحات فرد  و گزینه آخر صفحات زوج را چاپ میکند.با زدن گزینه reverse pages به صورت بالعکس صفحات از آخر به اول چاپ میشوند. به این نکته توجه فرمایید که با این گزینه پرینت صفحات بهم نخورد.

چاپ گرفتن پشت و رو با سیستم عامل Mac

  •  از منوی File بر روی گزینه Print کلیک نمایید.
  • در قسمت منوی Copies and Pages بر روی گزینه Paper Handling کلیک نمایید.
  • در منوی باز شده Pages To Print بر روی گزینه  Odd Only (فقط صفحات فرد( را انتخاب کنید.
  •  کاغذهای چاپ شده را از سینی خارج نمایید و به صورت پشت و رو در داخل دستگاه قرار دهید.
  • در صورتی که همه صفحاتی که میخواهید پرینت بگیرید فرد باشد، آخرین صفحه ای که چاپ شده است را جدا نمایید و  اگر همه  صفحات چاپی زوج میباشند نیازی به این کار نیست.
  • از سینی کاغذ دستگاه برگه های سفید را جدا نمایید و کاغذهای پرینت شده را وارد دستگاه کنید.
  • در این مرحله دستور چاپ را از منوی فایل انتخاب کنید و این بار صفحات زوج را با کلیک Reverse انتخاب کنید.
سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم، به آموزش چاپ کردن دو رو در فایل‌های ورد بپردازیم. با دانستن این ترفند‌ها، می‌توانید با استفاده از پرینتر‌های معمولی خود و بدون صرف هزینه‌های بسیار در مصرف کاغذ صرفه جویی کنید. اگر قبل از اعمال این تنظیمات، مشکلی در کارکرد دستگاه خود می‌بینید، بهتر است هرچه زودتر برای تعمیر پرینتر اقدام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن