نحوه تمیز کردن پرینتر لیزری

نحوه تمیز کردن پرینتر لیزری
5 راهکار تمیز کردن پرینتر های لیزری را در اینجا بخوانید.

یکی از روش های فوق العاده ای که به افزایش عمر پرینتر لیزری و قطعات این دستگاه کمک بسیار زیادی می کند، تمیز کردن پرینتر لیزری و قطعات آن از هر گونه گرد و غبار و پودر تونر است؛ دقیقا به همین علت است که سرویس کردن چاپگر اهمیت بالایی دارد و همیشه تعمیرکاران پرینتر پیشنهاد می کنند، چاپگر لیزری خود را در بازه های زمانی منظم سرویس کنید. اگر علاقه دارید خودتان سرویس دستگاه خود را انجام دهید و آن را تمیز کنید اما نمی دانید دقیقا چطور باید این کار را انجام دهید، ادامه این مقاله را از دست ندهید؛ زیرا قرار است شما را با مراحل تمیز کردن پرینتر های لیزری آشنا کنیم. با ما همراه باشید !!

نکات تمیز کردن پرینتر لیزری

اگر تجهیزات مخصوص و ابزارآلات مناسب را در اختیار داشته باشید، به خوبی از پس سرویس پرینتر لیزری خود بر خواهید آمد. اما اگر از مهارت کافی برای انجام این کار برخوردار نباشید، نحوه تمیز کردن پرینتر لیزری، می‌تواند کاری بسیار سختی برایتان باشد و بهتر است از تکنسین های اداریز کالا کمک بگیرید، اما در غیر این صورت اگر با قطعات و اجزا پرینتر آشنا هستید روش هایی که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم را دنبال کنید تا نحوه تمیز کردن پرینتر را بیاموزید.

در حین انجام مراحل ذیل متوجه خواهید شد که در مقایسه با پرینترهای جوهر افشان – که اغلب قطعات داخلی آنها توسط ضایعات جوهر آلوده شده است، تمیز کردن پرینترهای لیزری به طور شگفت آوری راحت است. به دلیل استفاده پرینترهای لیزری در فرآیند چاپ از پودر تونر ، لازم است از چند ابزار تخصصی برای اطمینان از حذف کامل ذرات ریز تونر استفاده کنید. در ادامه این مقاله به معرفی ابزار و وسایل مورد نیاز جهت تمیز کردن پرینتر لیزری می پردازیم.

وسایل مورد نیاز تمیز کردن پرینتر های لیزری

در تصویر مقابل تمامی وسایلی که شما برای تمیز کردن پرینتر لیزری خود نیاز دارید را می توانید مشاهده کنید. این لوازم عبارتند از:

  1. الکل ایزوپروپیل یا (اسپری گردگیر)
  2. ماسک فیلتر دار (مخصوص گرد و غبار)
  3. دستکش لاتکس (پلاستیکی)
  4. دستگاه دمنده هوا (بلوور)
  5. پارچه بدون پرز (دستمال جادویی)

پس از تهیه لوازم بالا به همراه یکسری ابزارآلات مثال (آچار، پیچ گوشتی و …) مراحل سرویس دشستگاه را شروع کنید.

وسایل مورد نیاز تمیز کردن پرینتر های لیزری

در مورد وسایل بالا باید گفت که الکل ایزوپروپیل برای تمیز کردن تجهیزات مکانیکی ایده آل است، زیرا به سرعت تبخیر شده و هیچ اثر و رطوبتی از خود به جا نمی ‎گذارد. همچنین از اسپری گردگیری نیز می‎ توانید برای تمیز کردن قسمتهایی که دسترسی به آنها سخت است استفاده نموده و ذرات تونر را پاک کرد. از ماسک فیلتر دار و دستکش لاستیکی هم جهت جلوگیری از آسیب زدن تونر به ریه و پوست شما استفاده می شود. از دستگاه بلوور هم که معمولا برای گرفتن گرد و غبار در قطعات الکترونیکی استفاده میشود.

مراحل تمیز کردن پرینتر لیزری

بعد از اینکه به تجهیزات بالا مجهز شدید، وقت آن رسیده که پرینتر خود را باز نموده و کار را شروع کنید. قبل از این که کار را انجام دهید، به شما تذکر می‎ دهیم که اگر احساس کردید که برای رسیدگی به اجزای داخلی پرینتر، بی اطلاع یا ناوارد هستید، حتما با یک متخصص با تجربه در زمینه تعمیرات پرینتر، تماس بگیرید و بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. (لازمه انجام دادن هر کار داشتن علم و نکات اولیه در رابطه با آن است)

1. خاموش کردن و سرد شدن دستگاه

اولین کاری که می بایست برای تمیز کردن پرینتر لیزری انجام دهید این است که نکات ایمنی را رعایت کنید. مهم ترین نکات ایمنی این است که ابتدا پرینتر لیزری را خاموش کنید و کابل برق آن را از پریز برق جدا کنید تا از خطر برق گرفتگی در امان باشید. و اگر به تازگی از دستگاه استفاده کرده‎ اید باید صبر کنید تا خنک شود. پرینترهای لیزری هنگام کار کردن بسیار داغ می‎شوند که به علت وجود قطعه فیوزینگ است، بنابراین انتظار برای خنک شدن دستگاه، دارای اهمیت بالایی است.

2. در آوردن و تمیز کردن کارتریج پرینتر

حال با استفاده از دفترچه راهنما پرینتر خود، به آرامی کارتریج را از پرینتر بیرون بیاورید. در همچین شرایطی ممکن است کمی از تونر در هوا پخش شود. در بهترین حالت و با داشتن سیستم تهویه قوی در اتاق، حدود ده دقیقه طول خواهد می کشد تا تونر از محیط بیرون رود. بنابراین زدن ماسک را فراموش نکنید. از پارچه لطیف و نرم خود، برای پاک کردن ذرات باقی مانده تونر در پرینتر استفاده کنید. برخی از اجزای این دستگاه، بی نهایت ظریف و شکننده هستند، بنابراین بهتر است برای تمیز کردن این نقاط مانند فرایند شارژ کارتریج، از کمک یک متخصص استفاده کنید.

3. پاک کردن تونر اضافی روی قطعات دستگاه و کاتریج

بهتر است برای پاکسازی قطعات از تونر از دستگاه بلوور استفاده کنید. با استفاده از دستگاه بلوور هم گرد و خاک دستگاه از بین می رود و هم تونر از رویس قطعات بلند می شود اما اگر این دستگاه را در خانه یا محل کار نداشتید با استفاده از یک تکه پارچه خشک هر گونه تونر اضافی در داخل دستگاه را از روی سطوح داخلی آن پاک کنید. تونر احتمالا در اطراف محفظه کارتریج، و همچنین در اجزای دیگری که ممکن است دسترسی به آن مشکل باشد، جمع شده است. هنگام تمیز کردن قطعات دستگاه، سعی کنید نهایت دقت را به خرج دهید؛ زیرا بعضی از قسمت های آن شکننده و آسیب پذیر هستند. 

4. تمیز کردن قطعات با الکل ایزوپروپیل

اکنون الکل ایزوپروپیل را برداشته و مقداری از آن را روی دستمال بدون پرز بریزید. سپس به آرامی و با آرامش قطعات پرینتر را با این ماده تمیز کنید. به یاد داشته باشید، باید اینکار را در نهایت آرامش انجام دهید، فشار بیش از اندازه و یا عجله تنها باعث صدمه و آسیب به دستگاه و در نهایت تعمیر پرینتر خواهد شد. همچنین پد و پیکاپ دستگاه که قطعات کاغذکش  هستند رو می توانید ابتدا با دستمال آغشته به تینر تمیز کنید و سپس با الکل روی آن بکشید تا دستگاه مشکلی از بابت کشیدن و حرکت دادن کاغذ نداشته باشد.

5. سر هم کردن مجدد قطعات دستگاه

در آخرین مرحله که همه ذرات تونر را از داخل دستگاه خارج نموده و تمام قطعات را تمیز کرده اید، وقت آن است که دوباره کارتریج تونر را سر جای خود بگذارید. هر جا که لازم است به دفترچه راهنمای کاربر مراجعه نمایید. کارتریج را وارد نموده و قبل از انجام هر گونه بررسی مجدد کارتریج ، همانطور که توسط سازنده توصیه شده است، دستگاه را ببندید. تبریک می‌گوئیم، شما به آسانی توانستید تمیز کردن پرینتر لیزری خود را انجام دهید. وقت آن رسیده پرینتر را به برق زده و دستگاه را روشن کنید و از چاپ دستگاهتان لذت ببرید.

جمع بندی مطالب

در این مقاله به چگونگی تمیز کردن پرینتر های لیزری و همچنین قطعات آن پرداختیم. تمیز کردن و سرویس مرتب پرینتر باعث افزایش عمر مفید و سلامت دستگاه می شود و انجام این کار امری ضروری است. امیدواریم با خواندن مطالب بالا خود بتوانید دستگاهتان را تمیز کنید کنید و هر جا به مشکلی برخوردید می توانید از تکنسین های اداریز کالا کمک بگیرید. موفق و سربلند باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن