دستگاه فتوکپی چگونه کار میکند؟ دستگاه کپی را بهتر بشناسید

معرفی برخی از قسمت های دستگاه کپی

دستگاه کپی چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه فتوکپی یکی از انواع ماشین های اداری به شمار می رود که از آن برای کپی گرفتن اسناد، تصاویر، مدارک و غیره استفاده می کنند. دستگاه کپی به یکی از ضروری ترین وسایل در زندگی افراد تبدیل شده است و آن را میتوان در سازمان ها، ادارات، مدارس، دانشگاه ها، شرکت ها و منازل پیدا کرد. دستگاه های کپی انواع بسیار زیادی دارند و هر کدام دارای عملکرد و ویژگی های خاص خود هستند. اکثر دستگاه های فتوکپی امروزی از روش الکتروفتوگرافی برای کپی گرفتن بهره میبرند. شاید این سوال در ذهن شما باشد که بخواهید بدانید دستگاه کپی چیست و چگونه کار میکند؟

در این مقاله قصد داریم به معرفی دستگاه کپی و نحوه عملکرد آن بپردازیم. مطالعه  ادامه مطلب شما را در جهت آشنایی با عملکرد دستگاه کپی راه نمایی کرده تا بتوانید بهتر و بهینه از دستگاه کپی خود استفاده کنید.

اجزای اصلی تشکلیل دهنده دستگاه کپی عبارتند از:

  • برد اصلی (وظیفه پردازش اطلاعات را برعهده دارد)
  • فیوزینگ دستگاه کپی (با ذوب کردن تونر باعث چاپ بر روی کاغذ می شود.)
  • هیتر دستگاه فتوکپی (فقط در کپی های لیزری است و وظیفه پختن کارتریج بر روی کاغذ را دارد)
  • برد پاور دستگاه کپی (وظیفه کنترل ولتاژ برق را دارد و به دیگر قطعات برق می رساند )
  • ADF (وظیفه‌ی انتقال کاغذ به درون دستگاه برای چاپ و یا دیگر عملیات را به عهده دارد)
  • کاغذ کش (همانطور که از اسمش مشخص است وظیفه انتقال کاغذ در دستگاه کپی را داراست)
  • کارتریج (در کپی های لیزری مورد استفاده قرار میگیرد و دستور پرینت روی کاغذ را انجام میدهد)

معرفی کوتاه منبع تغذیه در دستگاه کپی

منبع تغذیه دستگاه فتوکپی

منبع تغذیه AC و DC در بعضی از دستگاه ها دارای یک برد بوده و در بعضی دستگاه ها برد های جداگانه ای دارند. این بردها وظیفه تامین ولتاژ مورد نیاز قسمت های مختلف دستگاه کپی را برعهده دارند. برد DC برق شهر را به برق مستقیم تبدیل میکند. در بعضی دستگاه ها نیزبنا بر طراحی آنها برد AC می تواند قسمت های مختلفی را از جمله موتور های الکترونیکی دستگاه را تامین ولتاژ نماید. برد های ولتاژ وظیفه تامین ولتاژ قسمت های مهمی را بر عهده دارد مانند یونیت شارژر، یونیت ترنسفر، مگنت تانک دولوپر. در ساختمان برد های ولتاژ از چوک ( Chok ) استفاده می گردد. چوک ها ترانس های افزاینده ای هستند که ولتاژ کم را به کیلووات تبدیل می کنند.

  • یونیت ها و قطعاتی که با ولتاژ بالا یعنی بیشتر از 24 ولت کار می کنند از برد تغذیه یا (DC پاور) تغذیه می شوند مانند لامپ های هالوژن، مین موتور و … .
  • یونیت ها و قطعاتی که 24 ولت یا کمتر هستند از مین برد تغذیه می شوند مانند انواع سنسور ها، کلاچ ها، دیزشارژر ها و اریز لامپ.

 

تونر و دولوپر در دستگاه کپی چیست؟

تونر و دولوپر جزء مواد مصرفی دستگاه های فتوکپی می باشند که هنگام عملیات کپی گرفتن با یکدیگر مخلوط می شوند.

تونر: تونر یا پودر سبک همان جوهر و ماده رنگی تصویر کپی است و جنس آن از مشتقات کربن است. شکل ظاهری تونر از ذرات ریز و سیاه رنگ پلاستیکی تشکیل شده است. تونر به عنوان مواد مصرفی دستگاه کپی تاریخ مصرف دو ساله دارد و در قوطی های پلاسیکی در بازار عرضه می شود. 

دولوپر: دولوپر یا پودر سنگین در هنگام کپی گرفتن با تونر مخلوط میشود.دولوپر از مشتقات آهن بوده و شکل ظاهری آن مانند براده آهن است. دولوپر نیز در قوطی های آلومینیومی در بازار عرضه می شود و تاریخ مصرف ان دوساله است. برای کسب بهترین نتیجه از دستگاه فتوکپی باید از مواد مصرفی اصلی و استاندارد استفاده نمود تا کیفیت و طول عمد دستگاه کپی افزایش یابد.

تانک دولوپر در دستگاه کپی چگونه کار میکند؟

مگنت در تانک دولوپر ولتاژی را از طریق مدار H.V یا برد های ولتاژ دریافت می کند که به آن اصطلاحا بایاس (Bias) می گویند. چون دولوپر از مشتقات آهن می باشد، جذب غلطک مگنت می شود و غلطک مگنت در تماس مستقیم مستقیم با درام می باشد. با رسیدن بایاس به غلطک مگنت، دولوپری که که جذب مگنت است و با چرخیدن مگنت و با چرخیدن مگنت همراه مگنت می چرخد، خاصیت باردار کردن تونر را پیدا می کند. تونر با دولوپر مخلوط است و با دولوپر همراه با مگنت می چرخند و این تونر که بوسیله دولوپر بار منفی پیدا کرده است از مگنت که دائما در تماس با درام است جدا شده و به قسمت هایی از درام که بار مثبت دارند جذب میشود و تصویر بر روی درام تشکیل میگردد.

این سوال پیش می آید که دولوپری که باردار است چرا به درام جذب نمیگردد؟ در جواب باید گفت که تونر بر خلاف دولوپر بسیار سبک بوده و به راحتی جذب درام می گردد ولی دولوپر چون از مشتقات آهن می باشد و به مگنت که خاصیت آهن ربایی دارد و با رسیدن بایاس به آن این خاصیت افزایش نیز می یابد، کاملا چسبیده است طوری که درام اصلا قادر به جذب دولوپر و جداکردن آن از مگنت نمی باشد. با این توضیحات به این نتیجه می رسیم که چرا به تونر پودر سبک و به دولوپر پودر سنگین می گوییم.

هیتر در دستگاه کپی چیست؟

هیتر دستگاه کپی

نام دیگر هیتر یونیت فیوزینگ است. فیوزینگ به معنای ذوب کردن است. این قسمت کار پخش تونر بر روی کاغذ را انجام می دهد. به عبارت دیگر در این قسمت تونر تحت فشار و گرما پخته می شود و جذب کاغذ می شود و دلیل گرم بودن کاغذ بعد از کپی گرفتن نیز همین موضوع است. قسمت های مختلف هیتر شامل موارد زیر می شود :

1- سینی ورودی هیتر ♦ 2- چرخ دنده های هیتر ♦ 3- هات رولر ♦ 4- بوش های هات رولر ♦ 5- ناخنک های هات رولر ♦ 6- پرس رولر ♦ 7- بلبرینگ های پرس رولر ♦ 8- ناخنک های پرس رولر ♦ 9- لامپ هیتر ♦ 10- فیوز حرارتی ♦ 11- ترمیستور ♦ 12- کلینر هیتر

معرفی بهترین دستگاه کپی در سال 1401

هر یک از انواع برندهای کپی موجود در بازار مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند؛ تصمیم برای خرید بهترین دستگاه کپی و اقدام آگاهانه در این زمینه می تواند هزینه های شما را مدیریت کرده و سرعت امور چاپی را افزایش دهد.
اگر بتوانید بهترین دستگاه کپی را خریداری کنید، پول خود را در دراز مدت سرمایه گذاری کرده اید؛ بی شک، خرید یک دستگاه کپی چند منظوره با قابلیت های اسکن، فکس و … می تواند کسب و کار شما را گسترش دهد. تمام مواردی که در خرید یک دستگاه کپی اهمیت دارند، مانند گارانتی، قیمت، کارآیی، برند تولید کننده و…، باید مورد توجه قرار گیرند. مرکز ماشین های اداری شرکت اداریز کالا در این زمینه می تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد.

یکی دیگر از ابهاماتی که ممکن است ذهن شما اشغال کرده باشد، مسئله انواع دستگاه کپی است. مطمئنا شما هم دوست داری که دستگاه های کپی چند نوع هستند؟ و یا این که کاربرد هر کدام از آن ها چیست؟ خبر خوب این است که ما در این ادامه مقاله می خواهیم که انواع و اقسام بهترین دستگاه کپی را به طور کامل شرح دهیم.

1- دستگاه کپی آنالوگ

دستگاه های آنالوگ یکی از قدیمی ترین انواع بهترین دستگاه کپی می باشد که استفاده چندانی ندارد چرا که این دستگاه ها بیش تر از سایر دستگاه های کپی در معرض از کار افتادن هستند. این نوع دستگاه ها از نور، آینه و لنز برای انعکاس تصویر سندی که بر روی صفحه قرار می گیرد استفاده می کنند. استفاده از چنین دستگاه هایی در حال منسوخ شدن است.

با این تفاسیر آیا تهیه و خرید این سری از دستگاه های کپی صرفه اقتصادی دارد؟ممکن است خرید این دستگاه ها به نظر صرفه جویی در هزینه ها را در پی داشته باشد اما استفاده طولانی مدت از آن ها دردسرساز خواهد بود و نه تنها به صرفه نیست بلکه از دست دادن بودجه شماست.

2- دستگاه کپی تک رنگ(مونو)

این مدل از بهترین دستگاه کپی رنگی فقط از یک رنگ تونر یعنی  همان رنگ سیاه استفاده می کند؛ از همین رو این دستگاه کپی را تک رنگ (مونو) می گویند. این دستگاه از انواع دستگاه کپی برای مصارف دفتری ساخته شده اند. آنها در ظرفیت های مختلف از حجم کم تا حجم بالا در دسترس افراد قرار دارند. برخی از نسخه های آن قادر هستندکه  ۱۰۰ صفحه را در دقیقه کپی کنند.

درباره کاربرد هم باید گفت این سری از بهترین دستگاه کپی جور طراحی شده است که می توان از آن در هر کسب و کاری استفاده کرد.

3- دستگاه کپی چند منظوره

این نوع از بهترین دستگاه کپی اداری می توانند علاوه بر کپی کردن، عملکردهای متعدد دیگری را نیز در اختیار شما قرار دهند. آنها همچنین به عنوان محصولات چند منظوره شناخته می شوند. تولید کنندگان دستگاه های کپی در حال حرکت به این سمت از دستگاه ها هستند.

عملکردهای اساسی شامل کپی، اسکن، چاپ و فکس است. آخرین مدل ها حتی به اینترنت  نیز دسترسی دارند. شما می توانید آنها را به شبکه دفتر خود وصل کنید تا اسناد را با استفاده از اسکن برای ارسال ایمیل به کار ببرید. بسته به دستگاهی که دارید، قابلیت های اسکن دیگری نیز در اختیارتان قرار می گیرد.

4- دستگاه کپی رنگی

مطمئن هستم حداقل یکبار اسم دستگاه های کپی رنگی را شنیده اید، همان طور که از اسمش پیداست این مدل از دستگاه ها، کپی های رنگی تولید می کنند.این سری از بهترن دستگاه های کپی محسوب می شود که همچنین می توانند کپی های سیاه و سفید را ایجاد نمایند. این دستگاه های کپی معمولا چند منظوره هستند. آن ها ۴ درام و ۴ کارتریج  دارند.

برخی از مدل ها تعداد درام یا کارتریج بیشتری دارند. چهار رنگ اصلی در برگیرنده CYMK یا Cyan است. دستگاه، این رنگ ها را برای ایجاد رنگ های دیگر ترکیب می کند.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. ما در  این مقاله سعی کردیم بهترین دستگاه کپی در سال 1401 را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بتوانید به راحتی بهترین دستگاه کپی را برای خود در کم ترین زمان ممکن انتخاب کنید.

سرویس و تعمیر دستگاه کپی اداریز کالا

دستگاه کپی نیز مانند دیگر ماشین های اداری در صورت استفاده نادرست دچار مشکل می شود. در این صورت شما نیاز به یک تعمیرکار برای تعمیرات دستگاه خود دارید. شرکت اداریز کالا سرویس دستگاه کپی و تعمیر دستگاه کپی را با به کارگیری متخصصان مجرب بصورت کاملا تخصصی انجام می‌دهد. شرکت اداریز کالا با کادر فنی و متخصص خود و همچنین نزدیک به 2 دهه سابقه مفید در زمینه تعمیر کپی و تعمیر پرینتر قادر به تعمیر طیف گسترده ای از برند های دستگاه کپی می‌باشد. در این میان تعمیر کپی شارپ، تعمیر کپی توشیبا، تعمیر کپی ریکو، تعمیر کپی کنون، تعمیر کپی کونیکا مینولتا، تعمیر کپی زیراکس و تعمیر کپی برادر شامل خدمات تعمیر اداریز کالا می‌باشند.

مهم نیست که دستگاه کپی شما از چه برند یا مدلی است یا اینکه چه مشکلی برای آن پیش آمده است. کارشناسان و تکنسین‌های شرکت اداریز کالا بدون هیچ‌گونه محدودیتی از نظر نوع برند دستگاه کپی، آماده ارائه خدمات عیب‌یابی و تعمیرات دستگاه کپی به شما هستند. برای ثبت درخواست دریافت خدمات در نمایندگی تخصصی فتوکپی، باید اول با شرکت اداریز کالا تماس بگیرید. همکاران ما با توجه به محل زندگی یا کارتان، شما را راهنمایی می کنند تا از خدمات تعمیر دستگاه کپی در محل استان تهران استفاده کنید. اگر درخواست سرویس در محل کپی را داشته باشید، آدرس و مشخصات دیگر از شما اخذ می شود. سپس در اولین فرصت، تیم تعمیرات به آدرس شما اعزام شده و اقدامات لازم برای ترمیم دستگاه را انجام می دهند.

تعمیر دستگاه کپی در تهران

تعمیر فتوکپی در استان تهران از ویژگی‌های با ارزش اداریز کالا با توجه به دغدغه مشتریان است. یکی از این دغدغه‌ها تعمیر دستگاه‌های حجیم و حمل و نقل سخت‌ شان به تعمیرگاه است مانند دستگاه کپی که با در نظر گرفتن این چالش، در محل خود مشتری تعمیر میشود تا مشتریان نگران جابجایی پر دردسر آن و آسیب دستگاه حین حمل و نقل نباشند. گاهی شدت آسیب وارد شده به دستگاه کپی شما به قدری زیاد است که نمی‌توان آن را در یک جلسه تعمیر کرد. در این شرایط تعمیرکار متخصص دستگاه کپی اداریز کالا، دستگاه شما را به شرکت منتقل خواهد کرد و بعد از تعمیر، آن را به شما تحویل خواهد داد.

تعمیرات و سرویس دستگاه کپی

♥ امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید ♥

1 دیدگاه دربارهٔ «دستگاه فتوکپی چگونه کار میکند؟ دستگاه کپی را بهتر بشناسید»

  1. چاپخانه

    سلام ممنون بابت اطلاعات و وقت انرژی که سره جمع اوری این اطلاعات مفید صرف کردین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن